In the name of Allah

وبسایت شخصی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

 حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

پایگاه رسمی و اطلاع رسانی حجة‌السلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد

آخرین بروزرسانی در یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ساعت ۱۴:۵۳
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳
بازگشت
توسعه اخلاق در کشور را مرهون فرهنگ وقف هستیم

توسعه اخلاق در کشور را مرهون فرهنگ وقف هستیم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه شایسته اوقاف و امور خیریه می تواند گام مؤثری در خلق فرهنگ وقف و نهادینه کردن آن در جامعه باشد و آثار رسانه ای را ارتقاء ببخشد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ابوترابی، نائب رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه 25 آذرماه) ششمین همایش وقف و رسانه به همت سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب رسانه و مسئولان حوزه های علمیه کشور برگزار شد.

 

محمد حسن ابوترابی فرد طی سخنرانی خود در این مراسم با تأکید بر ضرورت ارتقاء فرهنگ وقف در جامعه گفت: مقوله وقف ثمره پیوند دین، عقل و ثروت است که اگر این سه مقوله در انسان شکل بگیرد باعث توسعه معرفتی، اخلاقی و علمی در دنیای اسلام می شود چنانچه ایران اسلامی مرهون فرهنگ وقف در جهان اسلام است.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه امروز از چشمه جوشان وقف می نوشیم بنابراین باید به شایستگی به آن بپردازیم، گفت: از این رو تأکید بر ضرورت برنامه ریزی جهت بهره وری از فرهنگ وقف داریم و این در حالی است که در حال حاضر تقریبا بهره وری در این زمینه در کشور وجود نداشته لذا باید آن را خلق کرد.

 

وی افزود: از آنجایی که هم اکنون در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از ظرفیت عقلانی وقف فاصله داریم از این رو امیدواریم روزی برسد که از همه ظرفیت سرمایه گرانبهای وقف آنگونه که باید استفاده شود.

 

لزوم استفاده صحیح از رسانه برای ارتقاء جایگاه وقف

 

وی در ادامه با اشاره به مقوله رسانه گفت: به قدرت می توان اظهار کرد یکی از واقعیت های دنیای امروز این است که رسانه بالاترین ظرفیت را در خلق پیام و انتقال آن در دنیای امروز در اختیار دارد از این رو ما برای انتقال پیام یک راه پیش رو داریم و آن استفاده صحیح از رسانه است.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه توجه مدیریت اوقاف و امور خیریه به رسانه را به دلیل هوشمندی مدیران دانست و افزود: رسانه حقیقتی است که تقریبا از آن غفلت داریم و هنوز از آن به عنوان یک وسیله کارآمد استفاده نمی کنیم در حالی که غرب برای انتقال پیام خود یک راه دارد و آن رسانه است از طرفی آنها بخش زیادی از توجه خود را به رسانه های تصویری، مکتوب و مجازی معطوف کرده اند.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه برای موفقیت رسانه باید به چند حوزه توجه داشت گفت: کیفیت پیام باید بسیار بالا باشد و پاسخگویی به خلق کنندگان و مخاطبان اثر داشته باشد همچنین رسانه ای می تواند رسالت خود را محقق کند که در بالاترین سطح کیفیت خلق شده باشد همچنین با ارتقاء سطح کیفیت انگیزه برای مراجعه به محصول افزایش پیدا کند.

 

مجموعه تلویزیونی "پرده نشین" توان جذب مخاطب با گرایشات مختلف فرهنگی و سیاسی را دارد

 

وی در ادامه با اشاره به مجموعه تلویزیونی در حال پخش «پرده نشین» عنوان کرد: این مجموعه در جذب مخاطب از نمره ممتازی برخوردار است چرا که توانسته مخاطب را با گرایش و نگاه های فرهنگی و سیاسی مختلف به جستجوی ادامه آن وا دارد.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد دومین ویژگی یک اثر را کیفیت اطلاعات آن عنوان و خاطرنشان کرد: اطلاعات واقعی و قابل اعتماد اثر را ماندگار می کند لذا کسانی که در فضای فیلمنامه «پرده نشین» قرار دارند اطلاعات آن را از نزدیک دیده و قابل اعتماد می دانند که متأسفانه بسیاری از آثار این ویژگی را ندارند.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ویژگی سوم اثر رسانه ای رعایت اخلاق است چنانچه در هر جامعه ای اصول و مبانی تعریف شده ای در این حوزه وجود دارد باید برای خلق اثر آن را مورد توجه قرار داد چرا که بی احترامی به مبانی اخلاق در خلق آثار برای کلیت جامعه مضر خواهد بود و اثر را نامقبول می کند.

 

رسانه های بیگانه در جهت فروریختن اخلاق حرکت می کنند/لزوم بهره گیری صحیح از رسانه های تصویری داخلی

 

وی یکی از اهداف رسانه های بیگانه را فرو ریختن ارکان اخلاقی که مورد احترام ملت هاست عنوان و بیان کرد: این هدف در راستای جهانی سازی و سلطه فرهنگ غرب در جوامع بشری است لذا باید به اصل اخلاق توجه کرد.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه ویژگی دیگر یک اثر رسانه ای مطلوب را استفاده از تکنولوژی نوین در تصویرسازی دانست و گفت: لازم است در رسانه های تصویری از تمامی ظرفیت ها بهره گیری شود و در رسانه های مکتوب و مجازی که سطح تأثیرگذاری زیادی دارند به لحاظ شکلی و تصویری توجه لازم صورت گیرد.

 

وی یکی از دستاوردهای این همایش را تلاش برای ارتقاء آثار و کیفیت پیام و اطلاعات و اخلاق عنوان کرد و گفت: نگاه اوقاف و امور خیریه در جهت نهادینه کردن اخلاق و فرهنگ وقف در جامعه و ارتقاء آثار رسانه ای موثر است.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تشکر از خدمات سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: سازمان امور خیریه تا کنون توانسته است به 24 هزار نیازمند، 10 هزار بیمار، 3 هزار هیأت کمک کرده و میلیاردها تومان با توجه به نیات واقفین برای نشر عزاداری ها و ارتقاء جایگاه امامزادگان تخصیص یابد./

 

تازه ترین اخبار