In the name of Allah

وبسایت شخصی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

 حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

پایگاه رسمی و اطلاع رسانی حجة‌السلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد

آخرین بروزرسانی در یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ساعت ۱۴:۵۳
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳
بازگشت
عدالت‌محوری و شایسته‌سالاری دو اصل کلیدی نظام جمهوری اسلامی

عدالت‌محوری و شایسته‌سالاری دو اصل کلیدی نظام جمهوری اسلامی

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عدالت‌محوری و شایسته‌سالاری دو اصل کلیدی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه 24 آذر) در همایش بررسی تحولات جهان اسلام، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو گفت: دو اصل کلیدی و محوری که در آموزه‌های دینی بر آن تاکید شده است، اصول شایسته‌سالاری و عدالت‌محوری است.

 

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به گمانم بنیانگذار عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی با توجه به نقش مهم مردم‌سالاری برای تحقق شایسته‌سالاری و فراهم آوردن بستر تحقق و تولد این اصل محوری قرآنی و عقلانی، نظام جمهوری اسلامی ایران را بر این اصل استوار نمودند.

 

وی تصریح کرد: مردم‌سالاری می‌تواند راه را برای انتخاب بهترین‌ها در راستای تحقق شایسته‌سالاری محقق نماید و شاید تاکید آموزه‌های دینی بر این اصل محوری و کلیدی در راستای نزدیک شدن به این آرمان قرآن باشد. امروز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نماینده بالنده پیوند دین و سیاست و تعریف مردم‌سالاری دینی و تجربه ارزشمند چرخش نخبگان در امور مدیریتی در جهان معرفی شده است.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم افزود: جریان‌های تکفیری و تروریستی با نام اسلام و آموزه‌های دینی به‌عنوان بازوی نظام سلطه هستند، بنابراین بدون تردید باید با این جریان‌ها مبارزه کرد.

 

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: برای مقابله با تفکر جریان‌های تکفیری که یکی از تهدیدات منطقه و دنیای اسلام است، باید تدابیر شایسته‌ای اتخاذ شود، به تعبیر برخی متفکران غربی جریان رادیکالیسم افراطی به نام اسلام از درون ضعیف هستند.

 

وی گفت: باید اندیشمندان و اهل فکر و نیروهای هوشمند با دفاع از حقایق دین، چهره سیاه آنها را به دنیا بشناسانند.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: در کنار شایسته‌سالاری که عامل پویایی و رشد نظام جمهوری اسلامی است، باید با عمل به آموزه‌های دینی به اصل عدالت‌محوری توجه شود، چرا که روح و آموزه‌های قرآن و عترت در این موضوع است.

 

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم درخصوص موضوع قضاوت گفت: امکان تحقق یک قضاوت مبتنی بر عدل وجود ندارد مگر در پرتو یک نظام سیاسی مقتدر و کارآمد، آنگاه صاحبان ایمان و دانش می‌توانند با قضاوت صحیح جامعه را به سمت عدالت، هدایت کنند.

 

ابوترابی‌فرد افزود: اگر حکومت به معنای نظام سیاسی باشد، معنا شفاف است، بنابراین رسالت نظام اسلامی ایجاب می‌کند، بستر تحقق عدالت فراهم شود. شایسته‌سالاری و جمهوریت ابزاری برای تحقق عدالت در جامعه اسلامی هستند. پرداختن به این موضوعات براساس مبانی اسلامی و پیروی از دستورات رهبر معظم انقلاب می‌تواند راه را برای تحقق اهداف بلندمدت جمهوری اسلامی ایران هموار سازد.

 

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با دعا برای فرج امام زمان (عج) گفت: آراستگی به عدالت و رعایت تقوا از مهمترین عوامل معرفی دین هستند، اگر از این فرصت به شایستگی استفاده شود، می‌توانیم در ترویج آموزه‌های اسلامی عملکرد خوبی داشته باشیم. 

 

گفتنی است، در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت.

 

تازه ترین اخبار