In the name of Allah

وبسایت شخصی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

 حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

پایگاه رسمی و اطلاع رسانی حجة‌السلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد

آخرین بروزرسانی در یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ساعت ۱۴:۵۳
شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
بازگشت
 هزینه‌های جاری از ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال ۸۴ به ۱۲۰ هزار میلیارد در سال ۹۲ رسید

هزینه‌های جاری از ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال ۸۴ به ۱۲۰ هزار میلیارد در سال ۹۲ رسید

نائب رئیس نخست مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 84 هزینه‌های جاری کشور 25 هزار میلیارد تومان بود و در سال 92 عملکرد بودجه عمومی به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این نشان می‌دهد که هزینه‌های جاری کشور به سرعت روبه افزایش است.

حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی در کارگاه علمی ـ تخصصی اقتصاد مقاومتی که ظهر امروز در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور به مسئولان باز می‌گردد.

 

وی افزود: تا زمانی که وضعیت به همین منوال ادامه یابد هیچ امیدی به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده نیست زیرا جهت‌گیری مسیر کسانی که باید بر حسب وظیفه این سیاست‌ها را اجرا کنند زاویه معناداری با این سیاست‌ها دارد.

 

نائب رئیس نخست مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این سیاست‌ها جدید نبوده و حدود یک دهه است که شعارهای سال جهت حرکت نظام را به سمت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعریف می‌کند.

 

ابوترابی ادامه داد: سیاست‌های کلی ابلاغی در برنامه‌های پنج ساله کشور، چشم‌انداز ۲۰ ساله، سیاست‌ها ابلاغی رهبری در حوزه‌های مدیریتی جهت‌گیری دست‌یابی به اقتصاد مقاومتی را تعریف می‌کند اما به دلیل عدم توجه به این سیاست‌ها و عدم رعایت آن گامی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی برنداشتیم.

 

وی عنوان کرد: در برنامه پنج ساله چهارم و پنجم سیاست‌های کلی ابلاغ شد و پس از تبدیل شدن به قانون توسط مجلس شورای اسلامی به مدیران دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد اما حوزه‌های مدیریتی آن برای نزدیک شدن به اقتصاد مقاومتی محقق نشده است.

 

نائب رئیس نخست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز در اوج وابستگی به نفت برای تأمین هزینه‌های جاری قرار داریم زیرا تمام تصمیمات و سیاست‌های ما در راستای افزایش وابستگی به درآمدهای حاصل از نفت است.

 

ابوترابی گفت: در سال ۸۴ هزینه‌های جاری کشور ۲۵ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۹۲ عملکرد بودجه عمومی به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این نشان می‌دهد که هزینه‌های جاری کشور به سرعت روبه افزایش است.

 

وی با تأکید بر این‌که تمام امور باید به دو دسته حاکمیتی و غیر حاکمیتی تقسیم شود، بیان کرد: تنها امور حاکمیتی باید برعهده دولت قرار گیرد و دیگر امور که غیر حاکمیتی است باید به بخش غیر دولتی واگذار شده و سیاست‌گذاری و نظارت آن بر عهده دولت باشد.

 

نائب رئیس نخست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رشد نقدینگی در سال گذشته بیش از ۳۰ درصد بود بنابراین با وضع موجود باید تلاش کنیم امور غیر حاکمیتی را به بخش خصوصی که توانایی انجام آن را داشته باشد، واگذار کنیم.

 

ابوترابی افزود: از سوی دیگر بخش‌هایی از امور حاکمیتی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد باید به بخش خصوصی واگذار شده و دولت بر آن‌ها نظارت کند تا بهترین بهره‌وری را داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود مگر آن‌که شاهد رشد بهره‌وری نیروی کار و سرمایه به معنای واقعی کلمه در کشور باشیم.

 

نائب رئیس نخست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بهره‌وری ما از منابع آبی کشور فقط ۴۰ درصد است و ۶۰ درصد بقیه آن از بین می‌رود البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که ۴۰ درصد ذکر شده نیز به صورت صحیح مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه با کشت محصولاتی مانند هندوانه و صادرات آن، در واقع آب مجازی صادر می‌کنیم.

 

ابوترابی خاطرنشان کرد: یک واحد صرفه‌جویی در مصرف آب معادل ۹۰۰ میلیون متر مکعب بهره‌وری آب است در حالی که امروز در پایتخت کشور با صرف سرمایه‌های فراوان اقدامات لازم برای بازگرداندن یک‌هزار و ۲۰۰ متر مکعب آب از تصفیه فاضلاب به سیستم منابع آبی در حال انجام است.

 

وی عنوان کرد: باید دیدگاه خود را تغییر دهیم و اگر می‌خواهیم به اقتصاد مقاومتی نزدیک شویم باید هزینه‌های حوزه مدیریت خود را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش دهیم.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این‌که قدرت سیاسی ایران در منطقه و جهان به سرعت رو به پیشرفت است، تصریح کرد: امروز ایران یک قدرت سیاسی موثر در منطقه و عرصه بین‌المللی بوده و نقش تعیین‌کننده‌ای در مسائل سیاسی دارد.

 

ابوترابی گفت: در کنار این قدرت سیاسی یک قدرت بزرگ دفاعی هستیم و امروز در عرصه دفاعی حرف‌های اساسی زیادی برای گفتن داریم به طوری‌ که جزو چند قدرت برتر جهان به شمار می‌رویم.

 

وی بیان کرد: حماسه بزرگ سیاسی که خلق شد هنر ملت ایران و مدیریت رهبر معظم انقلاب بود و این‌ها است که موتور محرک یک ملت به سمت توسعه و تعالی به شمار می‌رود.

 

نائب رئیس نخست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به توانمندی ایران در عرصه‌های مختلف و این‌که ظرفیت ما در اقتصاد متناسب با دیگر جنبه‌های توانمندی نظام نیست، باید تلاش کنیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل شود.

تازه ترین اخبار