In the name of Allah

وبسایت شخصی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

 حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

پایگاه رسمی و اطلاع رسانی حجة‌السلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد

آخرین بروزرسانی در یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ساعت ۱۴:۵۳
شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳
بازگشت
امروزه اقتدار کشورها مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است

امروزه اقتدار کشورها مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است

نایب رئیس مجلس در مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقات آزاد ربوکاپ ایران بر لزوم تجاری سازی علم و دانش تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجه الاسلام ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته (جمعه 22 فرودین) در مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران که در سالن همایش های میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد با بیان اینکه موجب افتخار و تقدیر است که دانشگاه آزاد اسلامی با نام درخشان علمی و مدیریتی امروز سکاندار برگزاری این مسابقات با حضور بیش از 20 کشور و دانشگاههای داخلی ایران است، گفت: دکتر موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد قدیم در دوران مدیریت خود در این دانشگاه آن را به یک نهاد قدرتمند علمی و یک مجموعه ارزشمند در توسعه علمی کشور تبدیل کرده است.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات واسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدون تردید نقش استادان و دانشجویان نیز در دستیابی به این مهم تعیین کننده و کلیدی بوده است، افزود: راهبرد جمهوری اسلامی ایران توسعه علمی و تبدیل کشور به مرجع علمی دنیا در کمتر از نیم قرن پیش رو است.

 

وی با بیان اینکه افقی که ما به آن می اندیشیم شرایط ارزشمند امروزی نیست ادامه داد: گرچه امروزه موقعیت شایسته ای در حوزه برق، الکترونیک و هوش مصنوعی در جهان کسب کرده ایم و دانشجویان ما به عنوان صاحبان اندیشه در این رشته ها شناخته می شوند اما باز هم باید از موقعیتی که در آن هستیم بسیار پیشتر قرار بگیریم.

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، با یادآوری اظهارات یکی از اساتید علوم کامپیوتر یکی از دانشگاههای معتبر آمریکا که فارغ التحصیلان رشته های برق، الکترونیک وهوش مصنوعی برخی دانشگاههای ایران را بهترین ها در دنیا دانسته بود تصریح کرد: درخشش دانشجویان ایرانی در دانشگاههایی مانند MITبر همه روشن است ما این جایگاه را قدر می دانیم اما این موقعیت نقطه مطلوب مورد نظر نظام اسلامی نیست.

 

وی با یادآوری استراتژی تبدیل ایران به مرجع علمی در دنیا، گفت: باید دانشجویان ایرانی و مقالات آنها در رشته های متنوع علمی مرجع باشند به طوریکه خارجی ها برای آنکه به مرزهای علمی راه یابند مجبور به یادگیری زبان فارسی شوند که این افق دست یافتنی است.

 

عضو فراکسیون روحانیون مجلس با بیان اینکه دست یافتن به حوزه های پیچیده دانش بشری با وجود تحریم های علمی شدید بسیار دشوار است به محاصره و تحریم علمی کشور در حوزه هایی مانند هسته ای و هوافضا اشاره و تصریح کرد: آنها حتی نیروگاه هسته ای ایران را نیز که باید تمام می کردند رها کردند و اما دانشمندان ایرانی، کشور را به یک قدرت هسته ای تبدیل کردند آنهم دانشجویان و استادان جوانی که میانگین سنی آنها کمتر از 26 سال بود.

 

وی با بیان اینکه دکتر شهریاری تمام دوره علمی خود را در دانشگاههای ایران تمام کرد و حتی یک دوره کوتاه هم در دانشگاههای خارج از کشور نبود اما توانست فن آوری هسته ای را بومی سازی کند، افزود: دانشگاههای ما به جایی رسیده اند که می توانند یک اندیشمند هسته ای تربیت کنند ضمن اینکه برخی دانشگاه های ایران مانند دانشگاه آزاد قزوین به یک برند در دنیا تبدیل شده اند.

 

نائب رئیس مجلس با بیان اینکه دانش عریان از اخلاق جامعه را به سوی تباهی پیش می برد، افزود: تمام نابسامانی های امروز بشر از تولید علم منهای اخلاق حاصل شده است.

 

وی با بیان اینکه اگر می بینید دانش به ابزار توسعه نظام سلطه تبدیل شده به دلیل فاصله گرفتن اخلاق از دانش است، ادامه داد: ما باید بر پیوند علم و اخلاق و علم و دین اصرار کنیم که در این صورت است که علم و دانش معضلات جامعه را حل کرده و به رشد کل جامعه بشری کمک می کند.

 

ابوترابی فرد با بیان اینکه امروز یکی از راهبردهای نظام سلطه جهانی افزایش فاصله کشورهای شمال و جنوب است، تصریح کرد: تنها 10 کشور می خواهند مدیریت جهان را در دست گرفته و دیگران را به کشورهایی عقب مانده، دور از علم و پیرو آنها تبدیل کنند.

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با تاکید بر اینکه باید هنر دانشمندان کشورمان پیوند علم و دین و دانش و اخلاق باشد بر تاثیر علم بر افزایش قدرت اقتصادی کشورها اشاره و تصریح کرد: قدرت اقتصادی نقش تعیین کننده ای در اقتدار ملت ها ایفا می کند.

 

عضو فراکسیون روحانیون مجلس تاکید کرد: اگر امروز شما یک قدرت سیاسی بزرگ و موثر در صحنه بین الملل نبودید دیگر در ژنو مذاکرات شش قدرت جهان با ایران معنا نداشت.

 

وی ادامه داد: اگر در یک طرف این مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و در سوی دیگر میز نمایندگان شش قدرت بزرگ علمی، سیاسی و اقتصادی جهان حضور دارند به این معناست که ما توانسته ایم در جایی باشیم که در معاملات جهانی توازن ایجاد کنیم وگرنه آنها ما را زیر دست و پای خود له می کردند.

 

وی با بیان اینکه قدرت سیاسی کشور ما امروزه به نماد استقلال کشور تبدیل شده بر تلاش برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ اقتصادی جهان تاکید و تصریح کرد: اگر در جهان به قدرت اقتصادی مجهز نشویم نمی توانیم پرواز کنیم و اقتصاد در دوران امروز بال دیگر پرواز کشورها در کنار قدرت سیاسی است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اقتصاد امروزی جهان مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است نه اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی افزود: آن دوران که وسعت و منابع طبیعی و انرژی کشورها قدرت کشورها را تعریف می کرد گذشته و امروزه ربات ها و شتاب گرهای ملی هستند که قدرت اقتصادی داخلی را تعریف می کنند.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به اقتصاد دانش بنیان اتکا کرده و با کم کردن فاصله بین تولید علم و تولید دانش فناورانه و تجاری سازی فن آوری، راه را برای تجاری سازی دانش هموار کنیم.

 

گفتنی است در پایان این مراسم به برندگان مسابقات روبوکاپ آزاد ایران با حضور نائب رئیس مجلس جوایزی اهدا شد./

تازه ترین اخبار