In the name of Allah

وبسایت شخصی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

 حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

پایگاه رسمی و اطلاع رسانی حجة‌السلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد

آخرین بروزرسانی در یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ساعت ۱۴:۵۳
پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲
بازگشت
 رفتار مجلس هفتم، دلیل اتفاقات میان دولت و مجلس نهم نبود

رفتار مجلس هفتم، دلیل اتفاقات میان دولت و مجلس نهم نبود

ابوترابی با رد ضعف نظارتی مجلس هفتم اینکه چالشهای رقم خورده میان دولت دهم و مجلسهای هشتم و نهم را ثمره مماشات مجلس هفتم بدانیم را غیرقابل پذیرش خواند.

حجت الاسلام ابوترابی با رد ضعف نظارتی مجلس هفتم، اینکه چالشهای رقم خورده میان دولت دهم و مجلس های هشتم و نهم را ثمره مماشات مجلس هفتم تلقی کرد، را غیرقابل پذیرش خواند و رابطه مجلس هفتم با دولت نهم را مبتنی بر «تعامل» خواند؛ واژه ای که بارها در دیگر مباحث مطروحه در گفت و گوی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تابناک مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»، عملکرد مجلس شورای اسلامی در هر دوره با نقدهایی همراه بود اما در خصوص دوره هفتم این نقدها جدی تر است و برخی چنین تصور می کنند که همراهی بیش از حد مجلس هفتم با دولت نهم منجر به چالش میان دولت نهم و دهم با مجلس هشتم و نهم شد، چرا که تصور می شد مجلس با ترکیب جدید همچنان در حدود مجلس هفتم همراهی و مدارا کند. حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی که هم در دوره هشتم و هم در ادوار بعدی نایب رئیسی مجلس را برعهده داشته اما این نگاه را قبول ندارد و آنچه در مجلس هفتم رخ داده را تعامل میان قوا می خواند.

وی که به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده برای حضور در این عرضه بسیار مصمم می رسید، هرچند گفت و گویی تابناک تمام و کمال نبود و ابوترابی در میانه گفت و گو راهی صحن علنی شد تا ریاست جلسه را برعهده بگیرد و تنها فرصت طرح برخی موضوعات و دغدغه ها فراهم گشت. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با آرامش به پرسش ها پاسخ می داد و البته موضوعات چالشی را نیز با چرخش کلام به سمت و سوی کم تنش هدایت می کرد.

گفت‌وگوی حجت الاسلام ابوترابی با «تابناک» را در ادامه می توانید بخوانید.

* به نظر برخی کارشناسان دلیل عمده قانون گریزی­های آقای احمدی نژاد مماشات بیش از حد مجلس هفتم است و شما نایب رئیس آن مجلس بودید. نظر شما در این باره چیست؟

اصولاً در اداره کشور نیازمند تعامل حداکثری قوا با یکدیگر هستیم. بنده شخصاً اعتقاد دارم در صورتی این تعامل می­تواند در جایگاه خود بالاترین نقشی را ایفا کند که هر یک از قوا برای قوه دیگر وزن بیشتری قائل شوند و برای آن منزلت بالاتری لحاظ کنند تا زمینه هم‌افزایی قوا با یکدیگر فراهم شود؛ بنابراین همگرایی و تعامل و هم‌افزایی کامل تمام ظرفیت قوا با یکدیگر است و از همین منظر رهبر انقلاب بارها در توصیه‌های خود تأکید داشته‌اند اگر در یک تعامل چندجانبه هر یک از افراد بر مواضع خود پافشاری کنند، این تعامل شکل نخواهد گرفت. باید در راستای رسیدن به یک اصل اهم، بستر این تعامل و ارتباط را فراهم آورد. در مجلس هفتم نیز تا جایی که به حوزه اختیارات بنده برمی­گشته است، بر همین چارچوب عمل کردیم و بر گفت‌وگو با دولت نیز همیشه تأکید داشته‌ام و بر رعایت قانون تا با توجه به این اصل کلیدی، زمینه افزایشی تعامل قوا را فراهم کنم.
* آیا دلیل قانون گریزی های دولت مماشات بیش از حد رئیس وقت مجلس نبود؟

گمان نمی‌کنم این تحلیل نزدیک به ثواب باشد. هیأت رئیسه مجلس و ریاست مجلس برای افزایش سطح تعامل از همه ظرفیت استفاده می­کردند و مجلس ـ نه در دوره هفتم و نه در مجلس هشتم و نهم ـ درصدد ایجاد چالش با دولت نبوده است و اهتمامش بر این بوده که در چارچوب قانون بستر حرکت دولت را برای پیشرفت کشور هموار کند و ریل‌گذاری او به گونه‌ای باشد که در چارچوب مصالح ملی حرکت شود. امیدوارم که همیشه در این مسیر حرکت کنیم.

* شیوه برخورد مجلس باعث شد که دولت کار را به جایی رساند که در مجلس هشتم در طرح سؤال از رئیس جمهور مجلس را به استهزا بگیرد.

اقدامات مجلس (هفتم) باعث این موضوع نشد. هرکس پاسخگوی رفتار خودش است؛ ما باید به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کنیم. نباید چارچوب قانون را به این دلیل که ممکن است دیگری خطا کند، زیر پا بگذاریم. مانند این است که بگوییم مشی حضرت امیر موجب گردید که در رویارویی با یک جریانی به آن پیروزی مطلوب دست پیدا نکند؛ اما حضرت امیر باید روی اصول حرکت می کرد. همه ما باید روی اصول حرکت کنیم و دولت هم باید اینگونه رفتار کند.

نظام چارچوب‌های خود را دارد و در این چارچوب امیدواریم امروز و آینده با تعامل حداکثری در چارچوب قانون و گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق حرکت کنیم.

* دولت با مجلس نهم چالش‌های شدیدی پیدا کرد؛ از جمله اینکه مجلس حدود بیست عدد از مصوبات دولت را غیر قانونی اعلام کرد، اما دولت بی‌اعتنایی می‌کند و اهمیتی نمی‌دهد. اما مردم انتظار داشتند که مجلس برخورد محکمتری در برابر قانون شکنی دولت داشته باشد.

ما باید در چارچوب قانون عمل کنیم. قانون به صورت شفاف بیان داشته که مصوبات دولت باید در چارچوب قوانین مصوب کشور باشد و ریاست مجلس نیز مکلف است که مصوبات را با قوانین تطبیق دهد و اگر مصوبه ای با مصوبه مجلس شورای اسلامی مطابقت نداشت، آن را اعلام کند و در چارچوب وظیفه نظارتی مجلس برای پیشیرد امور کشور و حرکت بر مدار قانون استفاده کند. کوشش بر این است که از این ظرفیت ها استفاده شود و راه را برای برون‌رفت از مشکلات و تنگناها هموار کند.

* ضمانت اجرای این مصوبات چیست؟

قانون تدبر آن را اندیشده است. ما قانون را تصویب می‌کنیم و دولت و همه دستگاه ها و نهادها باید بر اساس قانون عمل کنند. دستگاه های نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و سایر نهادهای نظارتی نیز باید به وظیفه نظارتی خود عمل کنند.

* شما برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده‌اید. یکی از مشکلاتی که در دولت نهم و دهم ایجاد شده، این است که در این دولت ها قانون ارزش و جایگاهی ندارد و در کنار بی‌ارزش شدن قانون، بی ارزش شدن برنامه ریزی و بی برنامگی نقطه ضعفی برای افراد شده است. هر کس در هر جایی که کم می‌آورد، از اصطلاح هیاتی حرکت کردن استفاده می کند. در حالی که حضرت امام و رهبر انقلاب تاکید داشته و دارند که حرکت باید در چارچوب قانون و برنامه باشد. به همین خاطر نیز پس از جنگ برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت به اجرا در آمد.  در دولتی که مد نظر شماست، جایگاه قانون و برنامه و علم و نخبگان تا چه حدی اهمیت دارد؟

بنده بر اساس قواعد و اصول مدیریت و با الهام از آموزه‌های دینی مبتنی بر فطرت انسان و تجارب حکمرانی خوب بر این اعتقاد هستم که لازم است چند اصل کلیدی را به عوان تابلو و پرچم دولت یازدهم فرا روی دستگاه‌های اجرایی قرار داد و با قاطعیت تمام و بدون کمترین چشم‌پوشی در برابر قضاوت عمومی حرکت کرد.

اولین اصل که شاید بتوان به عنوان اصل محوری و کلیدی تبیین کرد، اصل علم و معرفت است. قران کریم می فرماید: «در مسیری که علم نمی نمایاند هرگز قدم نگذار و در مسیری که علم فرا روی تو قرار داده است حرکت کن.» این علم تمام حوزه های حیات را در بر می‌گیرد. ما در حوزه اعتقادی باید بر اساس علم حرکت کنیم. اعتقاد به توحید، نبوت، امامت، ولایت فقیه و مدیریت نظام سیاسی در دوران غیبت امام زمان (عج) توسط فقیه عادل، مدیر و مدبر و شجاع و وارسته، از تعلقات دنیوی بر یک مبنای مستحکم علمی و معرفتی استقرار می یابد.

در حوزه اخلاق و در تصمیم و رفتار چه در حوزه زندگی فردی و چه در حوزه حیات خانوادگی، و از آن دو مهمتر در حوزه حات سیاسی و مدیریتی خرد و کلان کشور، باید بر اساس علم و معرفت گام بر داریم وگرنه در پیشگاه خدا نمی توانیم پاسخگو باشیم. و راه رسیدن به علم و دانش احترام به خرد جمعی است. رسیدن به علم ثمره اعتقاد به مشورت با صاحب نظران و صاحبان فکر و اندیشه است. من مجلس شورای اسلامی را نماد خرد جمعی ملت ایران می دانم و بر این اعتقاد هستم که دولت باید بالاترین تعامل را با مجلس داشته باشد و مجلس را به عنوان یک بازوی مشورتی قدرتمند خود به کار گیرد. و به نگاه مشورتی مجلس کاملا احترام بگذارد.

باید از نخبگان علمی و دانشگاهی به ویژه چهره‌های عالمی که سالها در بدنه اجرایی کشور حضور داشته‌اند و از نزدیک با ظرفیت های نظام و با نقاط ضعف و قدرت آن آشنا هستند و تهدیدها و فرصت‌های آن را می شناسند، صادقانه کمک گرف؛ .به گونه‌ای که نگاه جامعه علمی و دانشگاهی و صاحبان فکر و نگاه مجلس شورای اسلامی بر انجام این مهم توسط دستگاه های اجرایی باشد و همه اینها سطح اعتماد را ارتقا می بخشد.

بنده با تاکید رهیر انقلاب، در حلقه سه نفره‌ای که قانون پنجم را مورد بررسی قرار داد، حضور داشتم و نگاهم بر این بود که از صاحبان فکر و اندیشه و کسانی که نقد جدی به برنامه داشتند و خارج از بدنه دولت، با دانش و تجربه نقطه نظرات خود را اظهار می داشتند، دعوت کردم و بعد هم در کمیسیون تلفیق از دولت و معاون وقت برنامه‌ریزی رئیس جمهور خواستم کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی اسناد پشتیبان برنامه پنجم را ارائه کنند و در مقابل صاحبنظران از مبانی برنامه دفاع کنند.

لذا برنامه پنجم را در سطح قابل قبولی از استحکام می­دانم که در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و تصویب نهایی قرار گرفت. باید برنامه محور بود و از اقدامات مقطعی به شدت پرهیز کرد و با نگاه به برنامه برای رسیدن به افق روشن گام برداشت؛ باید سیاست­های کلی نظام را به سیاست­های قطعی دولت یازدهم تبدیل کرد؛ باید گفتمان نظام، گفتمان دولت یازدهم باشد؛ آن هم در همه حوزه ها و با تکیه بر خرد جمعی و مدیریت مبنی بر علم و اخلاق و ظهور اخلاق سیاسی.

* در بحث استفاده از نخبگان و با توجه به اینکه شما سیزده سال به عنوان نایب رئیس مجلس بوده‌اید، آیا مجلس خودگرایی را رعایت کرده است؟ با توجه به اینکه در مجلس سابقه داشته که مصوبه ای در عرض 24 ساعت لغو شده، به نظر می­رسد که مجلس نتوانسته است آنطور که باید رأس باشد و نتیجه آن چیزی است که در سر سفره های مرم است.

آنچه می­تواند ارکان استفاده شایسته از سرمایه های جمهوری اسلای را فراهم آورد، تعامل قوا با یکدیگر با تکیه بر علم و گفتمان همراه با اخلاق و خرد جمعی است. اگر این پدیده در سطح مطبوع رخ دهد، ما شاهد کارآمدی دولت و افزایش کارایی و کارآمدی مجلس خواهیم بود. باید بدنه دولت به طور جدی در اختیار مجلس باشد تا با گره گشایی به مردم کمک کند و این کار با تأمل حاصل می­شود. بحث بعدی که به عقیده بسیاری از کارشناسان و حتی شمار زیادی از نمایندگان مجلس مطرح است، بعد نظارتی مجلس است که عقیده دارند آنگونه که باید، مجلس نتوانسته در این حوزه موفق باشد و در این زمینه ضعیف عمل کرده است، چرا؟

به هر میزان هم افزایی بین دولت و مجلس بیشتر شود ـ چه در تصویب قوانین متقن و ناظر بر موضوعات و مشکلات واقعی و گره‌گشایی از آن و چه در بعد نظارت ـ در اجرای آن بهتر عمل خواهیم کرد. باید رئیس دولت دست مجلس را بفشارد و از این نهاد نظارتی بر حسن اجرای قانون استقبال نماید. پیرو این ثمره، التزام به قانون اساسی است. اگر رئیس دولت در اندیشه اجرای قانون است، باید از نظارت بر قانون استقبال کند؛ بنابراین همه هوشمندان بر این تأکید دارند که شاهد هم‌افزایی بین قوا باشیم، نه شاهد چالش بین قوا.

* موضوع دیگری که مطرح است، بحث رسانه ­هاست که به نظر می­رسد احمدی نژاد کمترین توجه را به رسانه ها داشته و در طول این چند سال جز رسانه‌های دولتی، با هیچ رسانه داخلی دیگری مصاحبه نکرده‌اند به نظر می‌رسد که این روند در دیگر قوا از جمله مجلس و قضاییه نیز هدایت کرده است. نظر شما در این باره چیست؟

رسانه‌های کشور ـ اعم از تصویری، چاپی، سایت­ها و خبرگزاری­ها ـ نقش بسیار مهمی در آگاهی مردم دارند و ما به این سطح از آگاهی نیازمندیم و نکته­‌ای که باید گفت این است که رسانه‌ها در بازتاب مطالب صداقات کامل رعایت نمایند و با حاشیه­‌ها متن را از صدها منظر و نگاه عمومی پنهان نکنند و باید رسالت واقعی خود را با تعیین درست کارکرد و نقد منطقی آنها در راستای ارتقای کارآمدی قرار دهند.

بنده بر این باورم و در راستای کارهای سیاسی خود تا آنجا که حوصله و وقت اجازه داده، در خدمت رسانه‌ها بوده ام و به پرسش‌های آنان پاسخ داده‌ام. امیدواریم دولت یازدهم هم به رسانه‌ها درست عمل کند و به گونه ای که اصحاب رسانه اعتماد کنند و این اعتماد با صداقت و حسن تعامل و تبیین درست واقعیت‌ها به دست خواهد آمد.

باید در همه حوزه­ها نیز اینگونه باشد؛ عالم هستی نماد خداوند است؛ حوزه هنر نیز باید به اندازه دیگر موارد مورد توجه قرار گیرد و صاحبان هنر و فکر و اندیشه در هر حوزه‌ای باید به بالاترین سطح اعتماد برسند و باید رسانه‌ها با توصیه‌ها و نقدهای خود به مسئولان، باعث پیشرفت کشور شوند.

* آیا به نظر شما انتخابات آینده دو قطبی خواهد شد و اساساً چرا جامعه با رأی منفی به یک کاندیدا، رأی مثبت به کاندیدای دیگری می­‌دهد؟

امیدواریم که انتخابات پیش رو صحنه باشکوهی از شرکت مردم و گروه‌ها باشد تا زمینه‌ساز افزایش اقتدار و کارایی نظام جمهوری اسلامی شود و به نظر من انتخابات چند قطبی خواهد بود

تازه ترین اخبار