In the name of Allah

وبسایت شخصی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

 حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

پایگاه رسمی و اطلاع رسانی حجة‌السلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد

آخرین بروزرسانی در یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ساعت ۱۴:۵۳
یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
بازگشت
قوانین جدید رانندگی به کاهش تصادفات کمک شایانی کرده است

قوانین جدید رانندگی به کاهش تصادفات کمک شایانی کرده است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین قوانین جدید در حوزه رانندگی از کاهش آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در سال های اخیر خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجه الاسلام ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته (شنبه 10 اسفندماه) با حضور در استودیو برنامه سفربخیر شبکه 3 سیما در خصوص وضعیت رانندگی کشور و قوانین مرتبط با این حوزه با مخاطبان سیما گفتگو کرد .

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه سال 93 و نهایی شدن آن، گفت: امیدوارم سال آینده سالی همراه با برکات الهی و تلاش مردم و مسئولان برای رسیدن به موقعیتی برتر و سالی مملو از شادی باشد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چه سالی گواهینامه گرفتید، تصریح کرد: سال 51 گواهینامه گرفتم که در آن زمان در خیابان شریعتی تهران آزمون رانندگی گرفته می شد.

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، با بیان اینکه از همان سال نیز پشت فرمان نشستم، ادامه داد: تا به حال تصادف خاصی نداشتم ولی یک الی دو تصادف نیز در خاطرم مانده است که یکی از آنها زمانی بود که پدرم نماینده دوره اول مجلس بود و همراه با وی در گردنه علی آباد قم که برفگیر بود در حرکت بودیم این مسیر چون سرازیری است به سختی توانستم ماشین را کنترل کنم اما گلگیر خودرو آسیب مختصری دید.

 

وی سپس به تصادف دیگر خود اشاره و تصریح کرد: بعد از اذان صبح رانندگی می‌کردم که به علت خواب آلودگی خودرو دچار تصادف سختی شد که الحمدلله اتفاقی برای سرنشینان نیفتاد همین جا از مردم می خواهم که به هنگام هوشیاری رانندگی کنند.

 

ابوترابی فرد در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص آخرین باری که شخصا رانندگی کرده است، گفت: چند ماه پیش همراه خانواده در تهران رانندگی می کردم.

 

وی درباره رانندگی مردم در تهران، گفت: امروز رانندگی بخش واقعی، مهم و اثرگذار زندگی مردم شده است که متأسفانه در این بخش از زندگی از نمره قابل قبولی برخوردار نیستیم.

 

وی ادامه داد: اگر به خیابان های کلانشهرها خوب دقت کنید وضع رانندگی مردم حکایت از نظم اجتماعی ندارد به طور مثال در سبقت‌ها یا حرکت میان خطوط از نظم و انضباط برخوردار نیستیم.

 

نایب رئیس مجلس سپس به روش‌های دستیابی به نظم قابل قبول در حوزه رانندگی اشاره وتصریح کرد: مهمترین چیز فرهنگ سازی در این حوزه است از آنجایی که بنیان رانندگی ما منطبق بر نظم قابل قبول اجتماعی همراه با احترام به دیگران شکل نگرفته باید به یک فرهنگ سازی جدیدی دست بزنیم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم، همچنین درباره اینکه شما در زمان رانندگی خلاء چه قانونی را مشاهده می‌کنید، پاسخ داد: انسان در عین حال که پدیده ای نظم گریز است اما در سایه آموزش مبدل به انسانی نظم پذیر می شود. در علوم تربیتی گفته می شود انسان در سن 40 سالگی آینه ای از دوران 8 سالگی خود است بنابراین باید از کودکی احترام به دیگران و نظم را آموزش داد که ما در این زمینه خوب عمل نکرده ایم.

 

وی با بیان اینکه باید شخصیت انسان ها را از دوره های ابتدایی و راهنمایی آموزش بدهیم تأکید کرد: فرزندان آموزش دیده، خود عامل بازداری پدر و مادر به خصوص در حوزه رانندگی و راهنمایی هستند.

 

ابوترابی فرد با بیان اینکه رسانه ملی و تمام سیستم های اطلاع رسانی کشور باید به کمک پلیس و نهادهای قانونی در حوزه رانندگی بیایند ادامه داد: البته در این راستا قدم هایی مانند همین برنامه سفر بخیر برداشته شده اما نباید تنها به این برنامه اکتفا شود و باید همه رسانه ها به فرهنگ سازی کمک کنند.

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، افزود: در کنار آموزش باید به فناوری خودرو نیز توجه شود اگر خودرو با فناوری مناسب داشته باشیم امکان کاهش خطاها نیز فراهم می‌شود.

 

عضو فراکسیون روحانیون مجلس، تصریح کرد: باید در این راستا جاده سازی را نیز چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی ارتقاء دهیم چرا که جاده های مناسب نقش مهمی در کاهش آسیب ها و تصادفات رانندگی دارد.

 

نایب رئیس مجلس سپس مبحث افزایش تعداد پایگاه های امدادرسانی جاده ای را نیز مطرح کرد و گفت: نقش این پایگاه ها در کاهش آسیب های پس از تصادفات مهم و اثرگذار است البته این پایگاه ها در سال های اخیر افزایش داشته اند اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه قانون نقش مهمی در کاهش تخلفات دارد، ادامه داد: پیش تر قوانین ما در عرصه راهنمایی و رانندگی ضعیف بود که خوشبختانه در دوره مجلس هشتم با کمک پلیس راهنمایی و رانندگی قانونی متناسب با شرایط امروز تهیه و تدوین شد که البته هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد اما نسبت به گذشته در ارتقاء نظم در این حوزه مؤثر بوده است.

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با بیان اینکه مهمتر از قانون، اجرای قانون و کسانی که مجری قوانین هستند است تصریح کرد: در سال های اخیر پلیس راهنمایی و رانندگی در جایگاه واقعی خود قرار گرفته است و امروزه شاهدیم که سطح فرهنگ رانندگی همراه با افزایش آموزش، ارتقاء فناوری خودروها، اصلاح جاده ها و علایم رانندگی، قانونگذاری مناسب در این حوزه و حوزه اجرای قانون، نقش پلیس نقش تعیین کننده ای به حساب می آید.

 

وی با بیان اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی جایگاه نرمی بر عهده دارد و یکی از نهادهای مردمی و اجتماعی است به کاهش تعداد کشته ها در سال های اخیر علی رغم افزایش تعداد خودروها و سفرها اشاره و تصریح کرد: براساس آماری که دریافت کرده اند در طول 30 سال گذشته بیش از 700 هزار نفر در تصادفات جان باختند که این به معنای آن است که باید به یک تجدیدنظر جدی در رانندگی خود برسیم.

 

ابوترابی فرد با بیان اینکه آمار 700 هزار کشته به معنی ساقط شدن 200 هزارخانواده از زندگی است و حتی بعضا برخی از خانواده ها تمامی اعضای خانواده از بین رفته اند تأکید کرد: ضایعه تصادفات ضایعه جانکاهی است که مردم را وادار می کند به این موضوع بیندیشند که چرا در طول این 30 سال این همه کشته و مصدوم در تصادفات رانندگی داشته ایم.

 

وی با اشاره به مصدوم شدن 15 میلیون نفر در 30 سال اخیر در اثر تصادفات رانندگی تصریح کرد: علت وجود چنین آمارهایی بی نظمی مجموعه رانندگان است اگر مجموعه ای اراده کنند که نظم در رانندگی را رعایت کنند وضعیت رانندگی جامعه به طور کلی تغییر می کند.

 

نایب رئیس مجلس نهم با بیان اینکه تعداد کشته ها و مصدومان در تصادفات رانندگی کشور ما بعضا تا دو برابر کشورهای همسایه ماست که تعداد خودروهای آنها با خودروهای کشور ما برابر است به نحوه رانندگی در کشور های جنوب شرق آسیا اشاره و تصریح کرد: فاصله ما با کشورهای جنوب شرق آسیا بسیار زیاد است و تعداد کشته ها و مصدومان سانحه های رانندگی در کشور ما تا 25 برابر این کشورهاست.

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با اشاره به نشست ها و جلسات اعضای این کمیسیون و نیز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با فرماندهان نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی گفت: در این جلسات تلاش می شود تا با به روز شدن قوانین و تجدیدنظر در خصوص رانندگی به کاهش خطاها و آسیب های ناشی از آنها تصمیم گیری شود.

 

نایب رئیس مجلس در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش مجلس در کمک به فرهنگ سازی حوزه رانندگی تصریح کرد: مجلس با همه وجود در خدمت نهادهای مرتبط است که نمونه آن تلاش در نظام بودجه ریزی از سال 85 تا 91 در جهت اصلاح جاده ها، افزایش روشنایی راه ها و ایجاد بزرگراه ها در این زمینه است.

 

وی با بیان اینکه در طول سال های اخیر بزرگراه های کشور از 1429 کیلومتر به 2185 کیلومتر و نیز جاده های دارای روشنایی به بیش از 12 هزار کیلومتر افزایش یافته افزود: سردار مؤمنی فرمانده راهنمایی و رانندگی به من گفت که تعداد کشته ها در تصادفات در برابر تعداد کشته ها در هنگام انتقال مصدومان به بیمارستان در سال های گذشته یک به دو بود اما در سال های اخیر این نسبت به یک به یک کاهش یافته است که نشان دهنده موفق بودن چنین جلساتی است./

تازه ترین اخبار