In the name of Allah

وبسایت شخصی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

 حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

پایگاه رسمی و اطلاع رسانی حجة‌السلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد

آخرین بروزرسانی در یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ساعت ۱۴:۵۳
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲
بازگشت
میزان مصرف انرژی در ایران تعجب‌آور است

میزان مصرف انرژی در ایران تعجب‌آور است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بالا بودن مصرف انرژی در کشور، بر لزوم نگاه به درآمدهای نفتی به عنوان یک سرمایه ملی و میان‌نسلی تاکید کرد و گفت که درآمد حاصل از فروش نفت نباید برای هزینه‌های روزانه کشور صرف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد شب گذشته (چهارشنبه) در اولین همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی، گفت: با وجود تشدید تحریم‌ها از سال 89 تاکنون، برای ارائه راهکارهای بهینه برای تبدیل این تحریم‌ها به فرصت تلاش شده است.

 

وی ضمن معرفی خلیج‌فارس به عنوان بزرگترین قطب نفتی جهان، افزود: ما در کشور ایران، در دنیای اسلام و در موقعیت جغرافیایی جنوب غربی آسیا، بالاترین فرصت‌ها در عرصه‌های مختلف بویژه از نظر منابع طبیعی از جمله نفت و گاز داریم. خلیج‌فارس قطب انرژی جهان است و نبض انرژی در جهان با نبض خلیج‌فارس تنظیم می‌شود. به دلیل این فرصت‌ها، در معرض تهدیدهای جدی هستیم و البته تهدیدها را می‌شناسیم.

 

این نماینده مجلس اضافه کرد: یکی از این تهدیدها، سایه شوم استعمار است چون با این سرمایه‌ گرانبها آشنا هستند و نقش آن را در توسعه دیروز، امروز و فردا می‌دانند. به همین دلیل در معرض این تهدید هستیم و متأسفانه تجربه دردناکی را در کارنامه خود ثبت کرده‌ایم؛ تجربه‌ای که هنوز هم آثار آن بر پیکره مجروح ملت ایران - که در طول 100 سال گذشته جراحت استعمار و استبداد را بر خود دیده است - وجود دارد.

 

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه استکبار به دنبال غارت منابع عظیم انرژی است، افزود: آنها در قیمت حقیقی این کالای گرانبها نقش دارند. متاسفانه رقابتی بین کشورهای دارای حوزه‌های مشترک نفت و گاز خلق کردند تا هر کدام برای استفاده بیشتر این سرمایه را در معرض استفاده دیگران قرار دهند. آسیب دیگری که تعیین کننده است، تهدید و آسیبی است که در ادبیات غربی از آن به عنوان مصیبت یاد می‌شود و در کشورهای دارای مواهب اینچنینی از این سرمایه به عنوان کسب درآمد و تامین نیازهای امروز خود استفاده می‌کنند، نه به عنوان یک سرمایه میان‌نسلی ماندگار. این مصیبت بزرگ علاوه بر آنکه موجب غارت این سرمایه گرانبها می‌شود، بلکه ما را از انسان‌های مولد، اندیشمند و خلاق و همچنین دارای اقتصاد مبتنی بر تولید، به جامعه‌ای مصرفی و ناکارآمد تبدیل می‌کند.

 

وی ادامه داد: تولید نفت خام در روز حدود چهار میلیون بشکه است که ظرفیت این استخراج را داریم و البته این روزها مقداری کاهش داشته است اما فرآورده‌های نفتی و گازی در حال جایگزینی نفت خام هستند. این چهار میلیون بشکه نفت خام اگر در 100 دلار ضرب شود و این عدد را در 365 روز سال ضرب کنیم و عدد نهایی را در قیمت دلار که سه هزار تومان است ضرب کنیم، در نهایت عددی بین 430 تا 450 هزار میلیارد تومان بدست می‌آید که ارزش سرمایه‌ای است که روزانه مصرف می‌کنیم و به هر اقتصادی تزریق شود موجب انفجار رشدی آن خواهد شد.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: این مطلب که از میزان صادرات نفت کشور کاسته شده، مطلب صحیحی است اما به موازات این کاهش صادرات، ارزش دلار افزایش یافت. در پی این افزایش، درآمد حاصل از فروش نفت نیز افزایش یافت، بنابراین در چنین حالتی وابستگی به درآمد حاصل از فروش نفت نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش نیز داشت. روزانه در کشور حدود 650 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنیم که این میزان مصرف واقعا تعجب‌آور است.

 

وی با اشاره به اینکه "600 میلیون متر مکعب گاز با قیمت صادراتی 49 تا 50 سنت در هر متر مکعب، به معنی صرف روزانه 300 میلیون دلار است"، خاطرنشان کرد: هر متر مکعب از این گاز مصرفی با احتساب قیمت صادراتی گاز که حدودا 49 تا 50 سنت است، روزانه 300 میلیون دلار هزینه برای کشور در پی دارد.

 

ابوترابی‌فرد ادامه داد: هدف ما از اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها تخصیص 10 هزار میلیارد تومان به بخش تولیدی کشور است و این امر محقق نمی‌شود، مگر در پناه اصلاح نحوه مصرف انرژی مردم در کل کشور. من معتقدم اگر ما به یک عقلانیت در تصمیم و اجرا و قانون‌گذاری دست یابیم، در زمان کوتاهی به یک اقتصاد بزرگ در مقایسه با اقتصادهای عظیم آسیا تبدیل می‌شویم، زیرا اگر موتور حرکت اقتصاد را دانش و انسان توسعه‌یافته علمی بدانیم امروزه ایران در سایه انقلاب از این ظرفیت در حد اعلای آن برخوردار است.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "امروز کشور ایران از بالاترین جایگاه در استقلال سیاسی برخوردار است و این امر تأمین‌کننده منافع ملی است"، افزود: اگر یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های خلق اقتصاد بزرگ را منابع مالی بدانیم، این منابع عظیم موتور محرک اقتصاد ایران می‌شود و اگر اقتصاد امروز و فردای ایران را در گرو تأمین امنیت این منابع بدانیم، جایگاه ما در اقتصاد آینده جهان معلوم می‌شود. ما از هر چهار ویژگی برخورداریم و می‌توانیم به یک اقتصاد بزرگ تبدیل شویم و مانعی وجود ندارد. به طور یقین تحریم‌ها نیز در این حوزه نه تنها عامل بازدارنده نیست، بلکه عامل محرک است.

 

ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه تحریم‌های غرب برای رشد اقتصادی کشور تهدیدهایی را می‌آفریند اما در کنار همین تهدیدها فرصت‌هایی را برای رشد بوجود می‌آورد، تصریح کرد: این فرصت بهترین موقعیت برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و ذخیره درآمدهای ارزی کشور است. این روزها غرب به کمک ما شتافته است و بیان می‌شود که باید منافع ارزی حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های شما در بانک‌ها ذخیره شود و برای اداره کشور هزینه نشود و این به این معناست که می‌توان تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

 

وی خطاب به حاضران گفت: اگر می‌خواهید بدانید ایران از چه ظرفیت‌های درآمدی برخوردار است، به بودجه شهرداری‌های کلان‌شهرها مراجعه کنید و بررسی کنید که کلان‌شرهای ما چه درآمدهایی دارند. فاصله درآمدی کلانشهرهای ما و کلانشهرهای غربی، فاصله زیادی است. به طور مثال بودجه کلان‌شهر تهران در زمینه امور عمرانی در سال 92 حدوداً 15 هزار میلیارد تومان بوده است. ایران کشور ثروتمندی است؛ بنابراین اگر با دید انصاف نگاه کنید متوجه می‌شوید که تحریم‌ها بیش از اینکه تهدید باشند، فرصتند و نقش مهمی در ساخت درونی قدرت و تولید ملی دارد.

 

این نماینده مجلس با اشاره به مسأله اقتصادی مقاومتی، اظهار کرد: نقشه راه همان است که مقام معظم رهبری فرمودند یعنی اقتصاد مقاومتی. این نقشه راه مبتنی بر عقلانیت دانش و آموزه‌های دینی باید باشد. یکی از راه‌های اقتصادی مقاومتی، کاهش مصرف انرژی در همه حوزه‌هاست. یکی دیگر از این راه‌ها، گسترش اقتصاد مبتنی بر تولید نوآوری علمی و ارتقای بهره‌وری است.

 

ابوترابی‌فرد ادامه داد: از دستاوردهای این نوع اقتصاد که در پناه اقتصاد مقاومتی تجلی می‌یابد، قطع رابطه درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های آن با اداره کشور و هزینه‌های جاری است. هزینه‌های جاری مصیبت مضاعف است. در کشوری مثل ایران نباید با فروش سرمایه‌ها، کشور را آباد کرد بلکه باید با درآمدهای حاصل از تولید آن را آباد کرد؛ آن هم تولیدی که دارای مزیت است.

 

نایب رئیس مجلس ضمن الگو قرار دادن قرآن کریم به عنوان راه و روش توسعه پایدار، گفت: اگر دستگاه دولتی زمان حضرت یوسف(ع) را مورد توجه قرار دهید، می‌بینید که ارکان سیاسی و اقتصادی او بر سه اصل استوار است. اصل اول نگاه برنامه‌ای است و نگاه روزمره به اقتصاد ندارد. از نظر قرآن کریم برنامه اقتصادی حداقل هفت سال می‌تواند باشد. اصل دوم آن است که اقتصاد باید مبتنی بر تولید باشد، تولیدی در حوزه‌ای که از بالاترین مزیت اقتصادی برخوردار است. اصل سوم هم مبتنی بر این است که بیشترین تولید و کمترین مصرف را داشته باشد به این معنا که درآمد حاصل از تولید را ذخیره کند که در کشور ما صندوق ذخیره ملی این جایگاه را داراست.

تازه ترین اخبار